FF aneb frustrující farmář

Žije se mi tu velmi dobře. Skoro ideální život, řekla bych. Alespoň dočasně. Hodně jím. Nemyslím moc na minulost, ani na budoucnost, nýbrž myslím hlavně na přítomnost, která se sestává zejména z plánování, co si dám k obědu a co k večeři. Jím tak moc, že musím nadměrně často chodit na záchod.

Život se dělí do několika tematických oblastí, rozdělím stejným způsobem i tento text.

IMG_5051

PRÁCE

První dva týdny, které mají s touto nedělí právě odzvoněno, jsem byla umístěna jako pomocná vedoucí na příměstský tábor. Přestože v zásadě nejsem nějaký velký milovník cizích dětí a jejich blízkost nijak zvláště nevyhledávám, bylo to dost fajn. Hlavně první týden, kde byla skupina menších dětí, byl bezva. Děti k vám jen tak přichází a začnou vám něco sami od sebe říkat. Holčička jménem Helmi měla obzvláště potřebu se se mnou bavit, protože má taky ráda zvířátka a koníčky jako já. Vyprávěla mi o jejich pejskovi, co málem umřel, a taky mi věnovala hned první den obrázek, na který napsala „Pro Zuzannu od Helmi“. Moje jméno sice neoplývá dvěma n, ale o to je to snad ještě hezčí. Mám ho teď na stěně. Součástí táboru byly taky rukodělné práce, do kterých jsem se zapojovala víc, než do ostatních činností, a povedlo se mi tím docela obstojně vyzdobit a zdomácnět svůj pokojíček. Helmi bylo jeden den špatně, to bylo smutné, ale naštěstí se z toho během hodiny vzpamatovala a šla si zase hrát.

Taky mě bavilo pozorovat typy dětí. Jak se ve stejném prostředí chovají různě. Helmi byla taková klidná a rozvážná, do ničeho se hned nevrhala, ale ani nezůstávala stranou. Nikoho neotravovala a nikomu neskákala do řeči, ale počkala, až na ní přijde řada. Lidé jako Helmi jsou fajn. Potom jsou lidé jako Melissa. Melissa měla velké modré oči a výrazné rty. Asi bude dost hezká, až vyroste. Výrazně hezká. A bude se výrazně chovat. Melissa má prý ráda divadlo. Když se něco dělalo ve skupinkách, Melissa mluvila první. Mluvila klidně několikrát po sobě a ani si nevšimla, že jiné děti zůstávají kvůli tomu v koutě. Když si Melissa chtěla natáhnout nohu, natáhla si jí a vůbec ji nenapadlo, že menší holčička tím uvízne mimo kruh. Melissa byla jinak dost v pohodě, ale obecně vzato fandím typu Helmi, nikoli společenským buldozerům. Potom tam byl taky Mikko. Mikko byl trochu při těle a neobratný, ale zase takový kliďas bez stresu. Nemluvil víc, než bylo nutné. Hádám, že až Mikko dospěje, bude nějaký čas hodně používat Tinder.

Moje táborová činnost se sestávala z focení a pak především z pomáhání přilepit menším dětem dvě papírové role k sobě, svazovat korálky na šňůrce, zavázat šátek přes oči. Taky jsem si hodně vybarvovala omalovánky, hrála hry s míčem i bez míče, hrála stolní hry a představovala se „Ahoj, já jsem Zuzana a ráda jezdím na koni.“ Náplň práce dost na pohodu a s nulovým obsahem stresu.

Osazenstvo bylo z nemalé části přistěhovalecké a mezi dospěláky tam se mnou byl ještě uprchlík Muhamed. Muhamed byl dost v pohodě, pořád se usmíval a jednou mi nabídl z vlastní termosky čaj ve chvíli, kdy jsem na něj měla zrovna hroznou chuť. Muhamed má deset bodů navíc za intuici.

V sobotu jsem ještě měla nadstandardní úkol, a to jít povyprávět do kavárny něco o své domovině. Na místo dorazily zejména babičky, pak taky jedna zvláštní slečna s velkou bradou a jedna slečna, co šla náhodou kolem, cítila se oslovena tématem hovoru a nakonec si se mnou vyměnila FB. Prezentace byla super. Byla jsem se svým výkonem spokojena a dokonce jsem pro jednou byla spokojena i se svou výslovností. Babičky mě chválily. Chtěla jsem jim ještě představit Káju Gotta, ale bohužel jsem se nedostala na youtube. Tak snad příště, Karle.

SOCIÁLNÍ KONTAKTY

Necítím se nikterak osaměle. Sociální potřeby jsou zatím pokryté. Je fajn, že v práci jsem celou dobu s lidma. To většinou stačí. Pak jsem se jednou viděla s finskou známou, která byla teď na erasmu v Praze a já byla její tutorka. Byly jsem na výborném dortíku v kavárně tradičního stylu. Pak mě též občas někam zve Ulla. Obvykle je přítomen i její Magnus a nějaká kamarádka. Takže se tu teď hodně kamarádím s lidma kolem padesátky, ale nijak mě to netrápí. Baví se s nima dobře. Naposledy Ulla někde našla, že v jedné čtvrti spolek pro zlepšení života tamních obyvatel pořádá sportovní a herní večer a taky je k tomu sauna. Tak jsme jeli! Na herním večeru jsme byli jediní a to ani jeden z nás nebydlí v dané čtvrti. Pán, co to měl na starosti, nás zaškolil do fristbee golfu, což je něco, co tu hodně frčí. Kdysi jsem to měla jít jednou hrát s Finem a jeho kámošem, ale teď jsem dost ráda, že z toho tenkrát sešlo… protože mi to tady fakt nešlo. Můj disk neustále lítal hodně někam, nebo taky vůbec nikam. Každopádně z nějakého nevysvětlitelného důvodu se pořád pokoušel trefit Ullu, ať stála kdekoliv. Nakonec jsme se rozhodli, že by to stačilo, protože ostatní na tom nebyli o mnoho lépe než já a šli jsme se ohřát do domečku, kde spolek sídlí. Spolek měl právě schůzi, ale to jim nijak nezabránilo nás pozvat dovnitř a vnutit nám kafe a klobásu. A tak si najednou jen tak sedíte v nějakém domečku na břehu jezera mezi babičkama a dědečkama, co diskutují o pojištění kvůli venkovnímu praní koberců, a jíte tam klobásu a je to celý hrozně krásný!

A teď story týdne. Jelikož si pořád myslím, že si jednou vezmu tamtoho Fina, je třeba chytit tuhle příležitost za pačesy a zdokonalit si tu finské komunikační dovednosti, jak nejlépe to jde, aby to pak v důležitý okamžik nedrhlo. Drhnout nikdo nechce. Kundera možná chtěl něco dřít, ale já dřít rozhodně nechci…  Je potřeba hodně mluvit, protože jinak je mi z lingvistického hlediska vlastně k ničemu, že tu jsem. Za tímto účelem je možné zneužívat další Finy, které tu nově vyhledám. Nemusim si je brát, ale můžu se s nima bavit, abych si pak mohla vzít někoho jiného než je. Celkem dobrá strategie, ne? Povedlo se mi skrze Tinder začít komunikovat s někým, koho jsem chvíli pracovně nazývala nabubřelý traktorista, ale od teď mu budu říkat jenom farmář, protože s tou nabubřelostí to až tak vážné není. Farmář mi totiž hned v rámci prvních zpráv sdělil, že uklízí svůj dům a že je to dost fuška, protože dům má 200 metrů čtverečních. Wow… fakt první věc, co člověk potřebuje vědět… Potom mi sdělil, že taky sekal trávu. To je taky fuška, protože má strašně velkou zahradu. Taky má psa, co je stejné plemeno a dokonce se stejně jmenuje, jako pejsek z jednoho finského filmu, ke kterému jsem na jaře překládala titulky. Nakonec z něj vypadlo, že má nějaký statek, pole, les a dva traktory. Dost ideální manžel – jeden by si pomyslel – stačí si ho vzít a hned budu mít ve Finsku statek a les. Dneska dopoledne farmář opustil své lesní království a vydal se směrem do města na bratrovy narozeniny a při té příležitosti si dal taky sraz se mnou. Podle Tinderu je farmář dost komunikativní, jenže v reálu bylo naše setkání dost bizár… řekla bych. Farmář nakonec nabubřele vůbec nepůsobil, i když teď si vlastně nejsem úplně jistá, jak jeho charakter můžu hodnotit, když jsem mu… t-d-d-d většinu věcí nerozuměla. 😀 Tohle se mi nestalo už hodně dlouho. Abych vůbec nevěděla, o čem nějaký Fin mluví. Většinou už rozumím všemu, pokud mluvčí netrpí nějakou artikulační vadou. Občas vypadne nějaké slovo, ale to si člověk domyslí podle kontextu. Jsem si sebou už dost jistá. Jenže pak přijde týpek z lesa, který mluví, jako kdyby vůbec nechodil do školy. Pochvalovala jsem si, jak je zdejší nářečí super, ačkoliv je dost těžké. Ale tohle teda moc super nebylo. Tohle byla černá díra. Naprostá nevědomost! Navíc jsme spoustu času pro jistotu jen tak promlčeli. Ale z toho bych si moc hlavu nedělala, to Finům přijde asi normální. Navíc, když už jsem konečně chápala, co říká, tak jsem stejně nevěděla, co na to říct, protože to bylo o úplně jiných věcech, než o kterých jsem zvyklá se běžně bavit. Farmář říkal pořád něco o farmě a o lese. O tom, jak musel znova zasázet brambory, protože bylo moc chladné jaro, ale někdo je prý musel sázet dokonce čtyřikrát. To asi zamrzí. Taky o tom, že bude muset vyhnat losy z lesa, protože tam něco žerou nebo co… nebo jsem to možná zase nepochopila a nic o losech v lese neříkal. Nakonec odjel ještě do obchodu koupit si nějaké nářadí, aby byla jeho identita dostatečně farmářská. Celou dobu jsem si zase připadala jako pětiletá, až mě z toho přepadla potíž s udržením očního kontaktu. Každopádně farmáře šlechtí, že mě na zmrzlinu i kafe pozval, což je u Finů prý dost neobvyklé, protože emancipace vládně plně této krajině. Byla jsem z toho setkání hrozně frustrovaná. Zajímalo by mě, co si o tom myslí farmář. Jestli mu to jako přišlo normální a oukej, nebo jestli jsem mu přišla jako naprosto vyšinutá pětiletka. Ale píše mi právě na Tinderu znova, tak mu to asi přišlo oukej. Nechápu, proč nemůže trochu přizpůsobit svou mluvu komunikační situaci. Když se bavím s někým, kdo není rodilý mluvčí, tak přece nemluvím jako prase, ne? Jenže lidem z lesa tohle možná nedojde. Řekla jsem si, že od teď se budu bavit jenom s lidma z univezrity, protože ti používají srozumitelný a civilizovaný jazyk. Je to smutné, ale asi budu své potenciální komunikační partnery takto kastovat. Navíc mi přijde, že už se sama nedovedu bavit s nikým jiným, než s lingvistama nebo obecně s lidma studujícíma divné a neužitečné obory.  Nebo s lidma, co znám z dětství, ale těch je omezené množství a nedají se najít ve Finsku. Farmář je navíc dost fešák, řekla bych. To je trochu bolestný faktor, vzhledem k tomu, že mu nerozumím. Má takové fajnové statné ruce – asi z toho jak obdělává tu půdu. A taky pleš… t-d-d-m. Tuomas evidentně, kromě toho, že mě naprosto zacyklil orientací na jeho osobu, taky zkazil můj zdravý vkus. Ale myslím si, že vlasy jsou na chlapovi dost bezúčelná věc a tak jako tak jednou vypadají. Otázkou jen je, za jak dlouho. A kdo je bude celou tu dobu muset uklízet z podlahy…

Chtěla jsem ještě napsat o jídle a o estetických prvcích v mém životě, ale farmář zde vyplnil tolik prostoru, že už to radši ukončím a nechám vás přemýšlet nad otázkou padání vlasů. Mějte se!

Zanechat Odpověď

